گفتگو با مستند ساز جوان کرمانی

« گفتگوی اختصاصی هفتواد با مستند ساز جوان کرمانی »

« گفتگوی اختصاصی هفتواد با مستند ساز جوان کرمانی »

 

 

هفتواد: جمعه‌اول‌مرداد۱۳۹۵مراسم‌رونمایی‌از فیلم‌مستند «مردی ‌که ‌فسیل‌شد» ازجدیدترین‌ تولیدات ‌مرکز گسترش ‌سینمای‌ مستند و تجربی ‌‌به‌کارگردانی ‌حامد سعادت ‌فیلمساز موفق‌کرمانی ‌در سالن ‌اصلی ‌سینماشهرتماشابرگزارشد.در این‌مراسم‌سید محمد طباطبایی ‌(مدیر عامل ‌مرکزگسترش)،فرهادورهرام(مستندساز پیشکسوت‌ کشور) و تنی‌چند از مدیران ‌فرهنگی ‌وهنری‌شهرکرمان‌برگزارشد.
اما مهمترین ‌بخش ‌این ‌مراسم ‌حضور پررنگ ‌علاقه‌مندان ‌سینمای ‌‌مستند که ‌تقریبا همه ‌سالن ‌را پرکرده‌بودندوهمین‌تعجب‌ مهمانان ‌مراسم ‌را د ر پی‌داشت‌که‌دریک‌شهرستان‌برای‌تماشای‌ یک ‌فیلم ‌مستند یک ‌سالن ‌‌بزرگ ‌سینما مملو ازجمعیت‌ میشود و این ‌نشان ‌ازپتانسیل‌بالای ‌وجود مخاطب ‌برای ‌نمایش‌ فیلم‌ کوتاه‌ و مستند و همچنین ‌سینمای‌ هنر وتجر به‌ در ‌شهر کرمان‌دارد.
واماحامدسعادت ‌فیلمساز موفق ‌جوان‌وخوش‌ آتیه‌ کرمانی ‌که ‌با ساخت‌ مستند ‌مردی‌که‌فسیل‌شد»گامی‌به‌جلو برداشته ‌است.
حامدسعادت‌متولد۱۳۶۲،جوان‌نخبه‌استان‌درسال‌۹۲دررشته ‌فیلمسازی‌، عضو پیوسته انجمن ‌مستندسازان ‌خانه ‌سینمای ‌ایران، دانشجوی ‌کارشناسی‌ سینما، عضو هیئات ‌موسس ‌‌انجمن‌ سینمای‌ حرفه‌ای‌ استان‌ کرمان‌‌ و مدیر مسوول‌ موسسه ‌ویدیویی‌‌سینمایی‌ نقطه ‌طلایی ‌هنر. فیلمسازی‌را ازسال۸۷آغازکردوباساخت‌فیلمهای ‌مستند و داستانی ‌بسیاری‌همواره ‌با دریافت ‌جوایز‌ مختلف ‌برای ‌کرمان ‌افتخارآفرینی‌کرده‌است.
او تا کنون ‌جوایز زیادی‌را برای‌آثارش ‌دریافت ‌کرده که ‌مهمترین‌ آنها به ‌شرح ‌زیر میباشد: دریافت‌ جایزه ‌ویژه ‌با فیلم ‌مستند بچه‌های‌ جهان ‌به ‌تهیه‌کنندگی ‌حوزه‌ هنری‌کرمان ‌در بخش ‌صلیب ‌‌سرخ‌ جهانی ‌در چهلمین ‌جشنواره ‌بین‌المللی ‌فیلم‌ رشد.
جایزه ‌بهترین ‌فیلم‌داستانی ‌با فیلم ‌«رازنگاه» در هفتمین‌ جشنواره ‌فیلم ‌صد. با همین ‌فیلم ‌جایزه ‌بهترین‌فیلم‌ کوتاه‌ جشنواره ‌تسلیم. در یافت ‌جایزه‌ بهترین ‌ایده ‌از جشنواره‌ تولیدات‌حوزه‌های ‌هنری ‌‌سراسر کشور با فیلم‌«رازنگاه». شرکت ‌در جشنواره‌ فیلم‌ مذهب ‌امروز با فیلم ‌«رازنگاه» درایتالیا.
حضور در جشنواره ‌بین‌المللی ‌فیلم‌الجزیره‌ با فیلم ‌«رگهای ‌خاکستری»حضور در جشنواره‌های ‌فیلم‌ کوتاه ‌تهران، سینما حقیقت ،میلاد سرخ، رویش، وارش ‌و….تصویربرداری‌ بیش ‌از۷۰فیلم‌ کوتاه ‌داستانی،‌ مستند کوتاه ‌و بلندوکلیپ اینها ‌بخشی ‌از موفقیتهای ‌حامد سعادت‌است‌که‌ در این ‌شماره ‌از هفته‌نامه‌ هفتواد به ‌بهانه‌ اکران ‌مستند «مردی‌که‌فسیل‌شد»بااوبه‌گفتگونشسته‌ایم.
هفتواد: ضمن‌خسته‌نباشید خدمت ‌شما بابت‌ به ‌پایان ‌رساندن ‌فیلم ‌مستند«مردی‌که‌فسیل‌شد» و همچنین‌تبر یک ‌برای ‌رونمایی ‌و اکران ‌‌نمایش‌‌ اثرتان‌ که ‌در سینما شهرتماشای‌کرمان‌باحضور‌علاقه‌مندان‌به‌سینمای‌مستندبرگزار شد.
تولیدپروژه‌مستند «مردی‌که‌فسیل‌شد» برای ‌آماده‌ شدن ‌چه ‌قدر زمان ‌‌رابه ‌خودش‌ اختصاص‌ داد؟
حامد سعادت: از زمان ‌معرفی ‌سوژه ‌به ‌من ‌توسط ‌‌حمیدصادقی ‌عزیز تا روز اکران ‌چهار سال ‌طول‌کشید، زمان ‌تحقیق‌ و پیش‌تولید یک ‌سال‌ونیم‌ و تولید شش‌ماه،حدود یک ‌سال‌ونیم ‌مراحل ‌پس‌تولید که‌ طولانی ‌شدن ‌زمان‌ تولید ‌و پس ‌تولید نیز ‌به ‌خاطر مشکلات ‌مالی‌بو دکه ‌روی ‌دو ش‌ من ‌بود‌، مجبور بودم ‌که‌ کار کنم ‌و هزینه‌های ‌تولید و پس‌ از ‌تولید را بپردازم.
هفتواد:خیلی‌هابادیدن‌چنین‌فیلمی‌تازه‌بابخشی‌از طبیعت ‌بکر و زیبای ‌استان‌کرمان ‌آشنا میشوندکه ‌به ‌زیبایی ‌در فیلم ‌شما به‌تصویرکشیده‌شده،به‌ نظر ‌‌‌‌شما تولید چنین ‌فیلمهایی ‌چه‌قدر به ‌معرفی ‌و شناسایی‌ جاذبه‌های‌ گردشگری‌کرمان‌کمک‌میکند؟با توجه ‌ به ‌اینکه ‌از مشکلات مالی‌گفتید برای ‌مراحل‌ تولید، مگر مسوولین ‌درکرمان ‌از ساخت ‌چنین ‌‌مستندهایی‌کمک ‌نمیکنند،یا مرکز گسترش ‌سینمای‌تجربی ‌‌هزینه‌های ‌فیلم ‌را تقبل‌ نکردند؟

حامدسعادت:ببینید دلیل‌ اصلی ‌ماندن ‌من ‌در ‌کرمان ‌معرفی ‌پتانسیل‌های ‌فراوان ‌این ‌استان‌ است. از استان ‌ما تصویر زیادی‌ بیرون ‌نرفته ‌و تازمانی‌ که ‌معرفی ‌نشود اوضاع ‌استان‌ همین ‌است. اگر بهترین ‌جاده‌ها، هتل‌ها، بهترین ‌زیرساختها برای ‌سرمایه‌گذاری ‌فراهم ‌باشد باز هم هر سال‌ مسافران ‌تا ‌یزد می‌آیند بعد به ‌شیراز میروند یابه‌چابهار.و پیش‌ خودمیگویند ما کویر را در یزد یا سمنان‌دیدیم.یا سرمایه‌ گذار وقتی ‌تصویری ‌از استان در ذهنش‌ نیست ‌برای ‌چه‌ باید به‌ کرمان ‌بیاید با این ‌فاصله ‌زیاد ‌از مرکز کشور. هرگاه ‌مهمان‌ یکی‌ در خارج‌استان‌‌‌ میشویم ‌و یا کسانی ‌مهمان‌ ما می شوند اولین ‌سوالشان ‌همان ‌سوال ‌قدیمی ‌و رنج‌آورسوغات‌کرمان ‌چی‌داری(تریاک) است. من ‌به‌ جرا ت ‌میگم‌ در این‌ شهر و استان ‌نفس ‌میکشم‌ و دوری ‌از اینجا نفس ‌من ‌را تنگ‌ میکند .من ‌عضو پیوسته ‌انجمن ‌مستند‌سازان ‌خانه ‌سینمای ‌ایران ‌هستم ‌و در صورت ‌حضور در تهران ‌از من ‌حمایتهای صنفی ‌متعددی ‌میشه ‌اما‌‌ من ‌ترجیح ‌میدهم ‌بمونم‌و بجنگم ‌با تمام ‌مشکلات ‌وعدم‌ حمایتها.
من ‌جوان‌ نخبه‌استان‌دررشته‌فیلمسازی‌درسال‌۹۳هستم تعداد جوایزی‌ که ‌گرفتم‌ تقریبا منحصر به‌ فرد هستند و در این ‌استان‌ خیلی‌ها از آن‌ خبری ‌ندارند‌ تعدادی ‌از جوانان ‌خوش‌ذوق ‌کرمانی‌ به دلیل‌ حضور ‌در تهران‌ و سکنی ‌در آنجا جوایز مهمی ‌هم ‌گرفته‌اند ‌و همه ‌از آنها استقبال‌ کرده‌اند حتی ‌تشویق ‌و حمایت ‌شده‌اند اما ‌یک ‌تبریک ‌خشک‌وخالی ‌هم ‌به ‌من‌ نگفتند چه ‌برسه‌ به‌ حمایت‌وتشویق،به ‌قول ‌ما کرمونی‌ها ‌آب ‌در خانه ‌گلو است (گل‌آلود) البته ‌برای ‌همکارانم‌ بسیار خوشحالم ‌و آرزو دارم‌ همواره‌ موفق ‌باشند و مورد حمایت ‌قرار بگیرند اما باید بگویم ‌آنها دغدغه ‌کرمان ‌ندارند. من‌ همین‌فیلم ‌آخر را مثال ‌میزنم ‌برای ‌تصویب ‌رساندن ‌خدا میداند و بس ‌چقدر سختی ‌کشیدم ‌و چقدر هزینه‌کردم ‌برای‌ رفتن‌ به ‌تهران ‌و ‌همیشه ‌قبل ‌از تصویب ‌این‌حرف‌رامیشنیدم‌که‌این ‌فیلم ‌معرفی ‌استان‌ است ‌چرا ما باید هزینه ‌کنیم، بروید از مسولان‌ استان ‌پول ‌بگیرید و این ‌فیلم‌ را ‌بسازید و دریغ‌ازحمایت‌ مسولان ‌استانی.من ‌برای ‌‌گرفتن‌ هرقسطم ‌مجبور بودم‌یک ‌ونیم ‌تا دو میلیون‌خرج‌کنم‌تاچها رو نیم ‌تا پنج‌ تومان‌ قسط‌ را بگیرم‌ ترجیح ‌دادم ‌از قسط ‌دوم‌ دیگر این ‌اقساط ‌را نگیرم ‌چون ‌من ‌اولین ‌فیلمم ‌با مرکزگسترش ‌بود ویک‌شهرستانی‌شناخته‌شده‌نبودم بودجه‌ متوسطی ‌را برای ‌من ‌در نظرگرفتندکه ‌قابل‌درک ‌‌هم‌ است.حتی ‌درخواست ‌من ‌برای ‌شصت ‌دقیقه ‌زمان ‌فیلم‌بودامامرکزگسترش‌سی‌ دقیقه ‌بیشتر تصویب ‌نکرد و این‌باعث‌شدتولیدفیلم‌زمان‌زیادی‌ببرد. اما ‌با همه ‌این ‌مشکلات‌ من‌ جنگیدم‌ و حاصلش ‌شد این ‌‌فیلم ‌‌و تصاویرکه ‌فکر کنم ‌نظر ایرانی‌ها ‌وحتی‌‌خارجی‌ها رانسبت ‌به ‌این‌استان‌ کاملا عوض ‌کند‌ و این ‌همان ‌جادوی ‌تصویراست.
تازه ‌این ‌یک‌ دهم ‌از زیباییهای ‌این ‌استان ‌است.خدمت ‌شما عرض‌ کردم ‌من‌ عضوخانه ‌سینمای ‌ایران‌هستم ‌واگر اوضاع ‌به‌ همین‌ منوال ‌باشه ‌من ‌هم‌ مجبور به ‌مهاجرت‌هستم.اما تا زمانی‌ که ‌توان‌ دارم‌درعوض‌ کردن ‌اوضاع ‌میکوشم.چون ‌اعتقاد راسخ ‌دارم‌ تغییر از خودمان ‌شروع‌میشه ‌امیدوارم‌ مسولان ‌قدردان‌باشند.
من ‌به ‌دور از غرور و ‌ادعا میگویم ‌جمعه‌ آبروی ‌سینمای ‌استان ‌را خریدم ‌و این‌ در صحبتهای ‌هر دو مهمان‌ مشهود بود و اعتراف‌کردندکه ‌نمیتوانند در تهران‌سالنی ‌به ‌این ‌بزرگی ‌را برای‌دیدن‌ یک ‌فیلم‌ مستند ‌پر کنند. اما باز هم‌دریغ‌ازیک‌تشکر خشک‌وخالی ‌اما من ‌تشکر اصلی ‌را از همشهریانم‌ که‌ با حضور‌ گرمشان ‌گرفتم ‌و باز به‌ عشقشان‌کار خواهم‌کرد.و از خدا میخواهم ‌به‌ من ‌توان ‌بده ‌تا تحمل‌کنم‌چون‌واقعاسخت‌است.
هفتواد:برای‌تولید فیلم‌ «مردی‌ که ‌فسیل ‌شد» به ‌چه ‌جاهایی ‌از استان ‌سفرکردید؟
حامدسعادت:به اکثر نقاط استان سفر کردیم به اکثر شهرستانها نیز سفر کردیم چون ما در اکثر نقاط استان از لحاظ زمین شناسی و فسیل آثار و نمونه های فراوانی داریم که بی نظیر است.
هفتواد: شما علاوه ‌برکارگردانی‌ خودتان‌ تصویربرداری‌ اصلی‌کار را به ‌عهده ‌داشتید ‌چه قدر این‌ موضوع‌ برای ‌بالا بردن‌ کیفیت ‌کارکمک‌کننده‌هست؟
حامدسعادت:در اصل ‌و در شرایط ‌کاملا حرفه‌ای ‌این ‌روش ‌تقریبا به ‌ندرت ‌اتفاق‌می‌افتد که‌فیلمساز‌خودتصویربردار فیلمش ‌باشد و معمولا از راندمان ‌‌‌کارهم‌کم‌می کند. اما من ‌با توجه‌ به‌علاقه‌زیادی‌ که ‌به ‌عکاسی‌ وتصویربرداری ‌دارم‌ و حتی‌ شروع‌کارم‌ در سینمابا تصویربرداری ‌بوده ‌و نیز مشکل‌کمبود‌بودجه ‌و اینکه ‌تقریبا سخت‌گیر هم ‌هستم ‌و از آنجا‌ که‌ تصویربرداری‌ مستنداحتیاج ‌به ‌تصویربردار‌ باهوش ‌وآشنا به ‌ساختار مستند دارد ترجیح ‌میدهم ‌خودم ‌این ‌مهم ‌را برعهده ‌بگیرم‌ و این ‌برای‌اولین‌بار نیست ‌من‌ تمامی‌ فیلمهای ‌مستند خودم ‌را تصویر‌برداری‌کرده‌ام‌ حتی ‌بیشتر فیلمهای‌ داستانی‌ام ‌را به ‌جز چند تا خودم‌ تصویر گرفته‌ام ‌و فکر میکنم‌‌ خوشبختانه‌از عهده‌ آن‌برآمده‌ام.
هفتواد:یکی‌ازمهم‌ترین‌مراحل‌تولیدفیلم‌مستند‌تحقیق‌وپژوهش‌پیرامون‌موضوع‌فیلم‌هستش‌به‌نظرشمااین‌مرحله‌چه‌قدربرای‌تولیدیک‌فیلم‌حیاتیه؟‌
حامدسعادت:مهمترین‌بخش‌فیلم‌مستندتدوین‌است‌وبه‌نظرم‌تحقیق ‌رده‌ دوم ‌اهمیت ‌را نسبت‌ به ‌سایر بخش‌های ‌تخصصی‌فیلم‌را دارد.
اما قبل ‌ازتدوین‌قرارگرفتن‌آن،براهمیت‌آن‌‌می‌افزاید.همیشه‌ یکی ‌از معضلات ‌سینمای‌مستندناکافی ‌بودن ‌تحقیق ‌یا عدم‌وجود‌آن‌است.
تحقیق ‌به ‌شما اشراف‌ کامل ‌به ‌زوایای ‌مختلف ‌سوژه ‌را میدهد و چون ‌در فیلم‌ مستند با اتفاقات‌ غیرقابل ‌پیش‌بینی ‌مواجه‌ میشویم ‌در صورت‌ تحقیق ‌کافی ‌و اطلاعات ‌از چگونگی ‌و چون ‌و چرایی ‌اتفاقات ‌حول ‌سوژه ‌از مسیر اصلی‌فیلمنامه ‌و طرح‌ خارج‌نشوید و ‌به ‌قول ‌معروف ‌بجای ‌اینکه ‌شما سوژه‌ را پیش ‌ببرید ‌سوژه ‌شما را با خود نبرد. در ضمن ‌چون‌ ما مستند‌‌‌ میسازیم ‌تحقیق ‌به‌ ماکمک‌ میکند سروناسره ‌و ادعاها را تشخیص ‌بدهیم‌ وخدای ‌نکرده‌ غیرمستند ‌یا دروغ ‌نگوییم.
هفتواد: «مردی‌که‌فسیل‌شد»بخش‌هایی‌ از زندگی ‌فردی ‌به ‌نام‌ محسن‌ تجربه‌ کار را به ‌بیننده‌ نشان ‌میدهد، از تلاش‌هایش ‌برای ‌جمع‌آوری فسیل‌های ‌مختلف، نمایش ‌آنها و اثبات ‌اینکه ‌اینها فسیل‌ واقعی ‌هستند و این ‌بخشی ‌از تاریخ‌زمین‌‌شناسی‌کرمانه فیلم ‌چه‌قدر به ‌دنیای ‌واقعی ‌این ‌مرد وفا داره؟ به ‌نظر خود شما حضور شخصیت ‌واقعی ‌در متن‌ فیلم ‌برای ‌باورپذیری ‌موضوع ‌به ‌بیننده ‌‌چه ‌اندازه ‌کمک‌کرده؟‌
حامدسعادت: ساختار فیلم ‌شخصیت‌نگاراست ‌یعنی‌خود فسیلها ‌و نمایش‌آنها اثبات‌ یا رد آنها در‌ درجه‌ دوم‌ اهمیت‌قرار دارند.سوژه ‌اصلی‌ من‌شخص‌ زندگی ‌محسن‌تجربه‌کاراست ‌وچون ‌این‌ آثار بخشی ‌از زندگی ‌محسن ‌تجربه‌کار و به‌نوعی‌مهم‌ترین‌مشغله‌و دغدغه ‌اوست ‌بخش ‌زیادی ‌از ‌فیلم ‌را به ‌خود اختصاص‌داده‌است.با این‌ تفاسیر‌روشن‌است‌که ‌وجود محسن ‌تجربه ‌کار الزامی ‌بوده ‌و هست ‌و برای ‌نوع ‌ساختاری ‌که ‌من ‌برای ‌فیلم‌ در نظر گرفته‌ام ‌بگذارید در اینجا مسئله‌راجوردیگرمطرح‌کنم‌وآن‌انتخاب ‌خود محسن‌ تجربه‌کاراست‌.
که ‌چرا من ‌از زندگی ‌او فیلم‌ ساختم ‌باید بگویم ‌این ‌فیلم‌ فقط‌ فیلم ‌محسن ‌تجربه‌کار نیست ‌این‌ فیلم ‌حدیث‌نفس ‌است، حدیث ‌نفس ‌یک ‌فیلمساز، حدیث ‌‌‌نفس‌ایشان ‌و هر انسان‌ دیگری ‌روی ‌این‌ کره‌ خاکی ‌‌است‌ که‌ حرف ‌برای‌گفتن‌ دارد،کار برای ‌انجام‌ دادن ‌و نمایش ‌دادن ‌دارد و با عشق‌تلاش‌میکند اما میدان ‌برای ‌دیده ‌شدن‌،گفتن ‌و ارائه‌ پیدا نمیکند اما ‌عاشقانه ‌باز تلاش ‌میکندوخستگی‌ناپذیرادامه‌‌میدهد. هدف ‌ازانتخاب‌این‌سوژه‌این‌بوده است.
هفتواد:هنگام ‌مراحل‌ کارگردانی ‌و تصویربرداری ‌چه‌قدر به ‌این‌موضوع ‌فکر کردی ‌که ‌علاوه ‌به‌‌ پرداختن ‌به ‌سوژه‌ اصلی‌کادرها‌ طوری تنظیم‌کنی ‌که ‌زیباییهای ‌طبیعت‌ کرمان به ‌بیننده ‌منتقل ‌بشه؟
حامدسعادت: قبلا گفتم یکی از دغدغه های من معرفی استان کرمان است خوب با توجه به سفرهای سوژه من موقعیت و فرصت این را یافتم تا به گوشه ای از این مهم بپردازم ، ما چندین سفر تحقیقی داشتیم قبل از کار و لوکیشن ها را انتخاب کردیم و بعد انها را جلوی دوربین اوردیم و کاملا اگاهانه این فرایند اتفاق افتاده است.
هفتواد:درچندماه‌اخیرهنرمندان‌جوان‌شهرمان‌کرمان‌بعدازتولید فیلمشان‌ مراسم‌رونمایی‌برای‌فیلمشان‌ تدارک‌ می بینند و با دعوت ‌از علاقه‌مندان ‌فیلمشان‌ را اکران‌ میکنندکه ‌این ‌حرکت ‌خودجوش ‌باعث ‌دیده‌شدن ‌اثر تولیدی‌آنها ‌میشود و جالب ‌اینکه‌ در این ‌مراسم ‌شاهد حضورتعداد زیادی‌ علاقه‌مند هستیم‌که ‌نشان ‌میدهد نمایش‌ فیلم‌ کوتاه‌ در سینما میتواند جدی‌ گرفته ‌شود، نظر شما در این‌ مورد‌چیست‌؟ مسوولین ‌برای ‌این ‌موضوع‌چه‌کمکی‌میتوانند به ‌فیلمسازان‌ جوان‌ کرمانی ‌بکنند؟
حامدسعادت:سینما و فیلمسازی در شکل حرفه ای و حتی اماتور آن باید دیده شود توسط مخاطب ،یعنی مثل سایر هنرها نیست که فیلمساز بگوید برای دل خودم ساختم و اگر کسی ندید هم مهم نیست تابلو نیست که به دیوار خانه زد یا خطی زیبا که قاب گرفت و به دیوار زد ، این فرایند که چند وقتی است اتفاق افتاده امری خوشایند و لازم است هم برای فیلمساز هم برای مخاطب که به هر دو کمک میکند و دلگرمی میدهد، در زمینه کمک مسولان باید گفت در صورت اماده سازی سالن خاصی برای اکران و در اختیار هنرمندان قرار دادن ان برای این امر مهمترین کمک است به رشد کمی و کیفی هنرمند ، من یک پیشنهاد دیگر هم دارم همان طوری که مسولان کتاب های شاعران و نویسندگان را میخرند یا تابلوهای نقاشان را و … آنها درصورت فراهم آوردن شرایط فروش بلیط برای این اکرانها و سطح سنجی و سپس قیمت گذاری بلیط میتوانند به چرخه اقتصادی این هنر و کمک غیر مستقیم به تولدات بعدی هنرمند کمک کنند.
هفتواد: در حال‌ حاضر جایگاه ‌فیلم ‌مستند در کرمان ‌را چه‌گونه ‌می بینید؟
حمید سعادت: ببینیدخواستگاه ‌اصلی ‌فیلم‌ مستند ‌معمولا تلویزیون ‌است. معمولا تلویزیونها برای‌جلب ‌مخاطب ‌از پخش‌مستندهای‌ خوب ‌استفاده ‌میکنند. مثلادقت‌کنید‌شبکه‌هایی‌مثل بی‌بی‌سی ‌و من ‌و تو ‌اوایل ‌برای ‌جذب‌مخاطب ‌از ترفند پخش‌مستندهای ‌ناب‌ وبه ‌روز چه‌ از لحاظ‌ تکنیکی‌و چه ‌از لحاظ‌‌موضوعی ‌و یا مستندهای ‌تاریخ‌ سینما استفاده‌‌کردند و پس ‌از جذب ‌مخاطب ‌ماهیت ‌اصلی‌ خود را‌نشان‌ دادند وگاه‌گاه ‌چون ‌ذائقه ‌مخاطب ‌را رصد می کنند باز از این‌ ترفند استفاده‌میکنند. اماببینید‌ جایگاه‌ مستند در تلویزیون‌ماکجاست ‌و حالا بیایید ‌‌آن ‌را در حدیک ‌استان ‌مثل‌کرمان‌ بسنجید در حال‌‌ حاضر تقریبا به ‌دلیل‌کمبود بودجه ‌اصلا تولیدی ‌ندارد.مستندومستندسازی ‌تقریبا اشتباه‌ فهمیده ‌میشود معمولا نهادها به ‌تهیه ‌گزارش‌خبری ‌از فعالیتهای‌خود یا مراسماتشان ‌میپردازند و مستند ‌سازی ‌میکنندآن‌هم ‌به ‌دلیل ‌نازل ‌بودن ‌آثار و ‌ناکارآمد یا افرادی‌ به ‌دلیل‌داشتن رانت‌یالابی‌کارها‌ به ‌آنها واگذار میشود و معمولا پای ‌ثابت ‌این ‌نوع ‌‌تولیدات‌ هستند و تقریبا این ‌افراد نهادها ‌وادارات ‌را بین‌خود تقسیم‌ می کنند و اگر کسی‌ مرتکب ‌این‌خطا ‌بشو دو برای‌گرفتن‌کاربه‌این‌ادارات‌ونهادها‌رجوع‌‌کنند با انواع‌ تهمت ها و تهدیدات‌مواجه‌میشود.
تقریبا میشود گفت ‌مستند ومستندسازی ‌در استان‌کرمان ‌به ‌بیراهه ‌رفته ‌و جایگاهی ‌نداره ‌به‌ جز تعداد انگشت‌شماری ‌از دوستان ‌و همکارانم‌که ‌به صورت‌تخصصی‌و با علاقه ‌به ‌مستندسازی میپردازند که ‌تعدادشان‌ به ‌اندازه ‌انگشتان ‌یک‌دست‌ هم ‌نمیرسد ما فیلمساز مستند به ‌معنی‌ واقعی‌نداریم‌ اما اگر ‌مراجعه فرمایید به ‌ تولیدات ‌نام ‌بسیاری ‌را به‌ عنوان ‌مستندساز خواهید یافت.
هفتواد:از اینکه ‌در گفتگو با هفته‌نامه‌هفتواد شرکت‌ کردید تشک رمیکنم‌ اگر صحبتی‌ مانده ‌در‌خدمت ‌شما هستیم.
حامدسعادت:باتشکرازشماوهمکارانتان‌درهفته‌نامه‌هفتواد کرمان .
* فیلم‌شناسی: ( حامد سعادت )
* بچه‌های‌جهان(حوزه‌هنری‌کرمان)۱۳۸۷
* رازنگاه(حوزه‌هنری‌کرمان)۱۳۸۸
* رگهای‌خاکستری۱۳۸۹
* جوش‌دوره(شبکه‌چهار)۱۳۹۰
* داوطلبین‌گرامی(حوزه‌هنری‌تهران)۱۳۹۰
* سریال‌مستندآئین‌های‌ماه‌رمضان(شبکه‌مستند۱۳۹۰
* منادیان‌سحر(حوزه‌هنری‌تهران)۱۳۹۱
* خون‌بازی(حوزه‌هنری،تهران)۱۳۹۱
* این‌کیه(حوزه‌هنری‌کرمان)۱۳۹۲
* گم‌گم‌سحری(حوزه‌هنری‌کرمان)۱۳۹۲
* فلو،فوکوس(حوزه‌هنری‌کرمان)۱۳۹۲
* مردی‌ که ‌فسیل ‌شد (مرکزگسترس‌سینمای‌ مستند وتجربی) ۱۳۹۴ telegram.me/haftvadnews91 haftvadnews.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>